سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

روانشناسان همیشه می‌گویند نیمه‌پر لیوان را ببینید، زیرا برای ندیدن کاستی‌ها این بهترین شیوه ممکن است.

با این نگاه مثبت، به‌عنوان مثال به‌جای غرزدن و انتقاد به فروشنده‌های وانتی می‌توانیم در نظر بگیریم که این صنف غیررسمی فقط در صنعت داروسازی چه میزان اشتغال‌زایی داشته است.

فقط در همسایگی نگارنده، چندین و چند مشتری پروپاقرص انواع استامینوفن و ژلوفن سکونت دارند که به‌محض لنگر انداختن یکی از این وانتی‌های پرسرو صدا در کوچه باید برای خوردن این قرص‌ها دست‌به جیب شوند و چند روز بعد نیز یک بسته جدید از آنها را خریداری کنند. حال در نظر بگیرید که اشتغال چند نفر در صنعت داروسازی، مدیون این قشر است.

البته افراد بدبین نظر دیگری دارند و معتقدند گاهی کافی است به بعضی از این سمساری‌های وانتی بگویید که فلان وسیله را در خانه دارید که قصد دارید آن‌را بفروشید. هنوز کلامتان تمام نشده که طرف از شما زودتر وارد خانه می‌شود. بهتر است در برخورد با چنین خریدارانی حواستان را جمع کنید و بی‌جهت آنها را به منزل خود راه ندهید.

اعتراض به حضور سطل‌ها

این روزها بعضی‌ها زنگ می‌زنند به مرکز 137 که «آقا بیایید این سطل‌زباله را از دم‌خونه ما بردارید، سروصدای خودروی مکانیزه که میاد اونو خالی کنه کلافه‌مون کرده، کلی مگس و سوسک هم اینجا جمع شده». به نظر می‌رسد این افراد هم می‌خواهند از آب بگذرند و هم پایشان ‌تر نشود.

در چند سال اخیر تعدادی از سطل‌های مکانیزه به درخواست برخی شهروندان به سر کوچه‌ها منتقل شده‌اند. باوجود این از همین شهروندان یاد‌شده تعدادی در ساعات اولیه روز، زباله‌ها را به درون سطل‌ها می‌ریزند.

برایشان فرقی هم نمی‌کند که سطل‌ها جایی برای ریختن زباله‌ای دیگر دارند یا نه؟  مهم این است که نزدیک خانه آنها بوی زباله نیاید؛ آلودگی سر کوچه و غیره برای آنها مهم نیست.خیلی وقت‌ها هم کاغذ‌های باطله را که سرمایه قابل بازیافتی به حساب می‌آیند از سایر زباله‌ها جدا نمی‌کنند.

درآمد ‌میانبر

اینکه خط راست  و میانبر از همه خط‌ها کوتاه‌تر است را در صفحه‌های نخست کتاب ریاضی دوره ابتدایی آموختیم اما به‌نظرمی‌رسد برخی افراد هنگام خواندن این درس دچار بدفهمی شده و برای انجام هر کاری میانبر می‌زنند.

مطابق تصور آنها پزشکان وقت‌اضافی دارند که چندین و چند سال برای دریافت مدرک پزشکی زمان و انرژی صرف می‌کنند و دست‌آخر هم درآمد آنها بابت هر بار ویزیت بیمار از 20‌هزار تومان تجاوز نمی‌کند. حال آنکه برای نمونه می‌توان در برخی از باشگاه‌های بدنسازی فقط با نوشتن یک برنامه‌غذایی یا دارویی برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به تناسب‌اندام بین 50‌تا 100‌هزارتومان به جیب‌ زد.

آنها ابتدا مطابق روال عادی تمام باشگاه‌های بدنسازی برای ورزشکار یک برنامه ورزشی رایگان می‌نویسند و پس از آن به وی پیشنهاد یک برنامه غذایی می‌دهند. ورزشکار از همه‌جا بی‌خبر نیز وقتی با این لطف و صرف وقت حدود نیم‌ساعتی فرد روبه‌رو می‌شود در زمان روبه‌رو‌شدن با فاکتور هزینه تنظیم برنامه‌غذایی در رودربایستی افتاده و هزینه بالای آن‌را پرداخت می‌کند. جالب اینجاست که برنامه‌های یاد‌شده مملو از قرص‌های خارجی کمیابی(غیرمجاز) است که ورزشکار برای خرید آنها نیز باید به فرد یاد‌شده مراجعه کند.

چشم‌انداز 180‌درجه‌ای

گاهی خریدار یک ملک آنچنانی در خیابان‌های بالای شهر برای داشتن یک چشم‌انداز(ویو) 180درجه‌ای از پنجره خانه، حاضر است چندبرابر کل حقوق 30 سال خدمت یک کارمند پول بپردازد. اما گاهی به‌جای منظره زیبا علاوه بر‌چهره سیاه و آلوده شهر باید یک بام بدمنظره را نیز تحمل کند. به‌هر حال به‌نظر می‌رسد در کنار نمای ساختمان‌ها باید فکری هم به حال نمای بام‌ها کرد. 

کد خبر 108250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز